Ontslag op staande voet

Ontslag op staande voet, kan dat zomaar?

U heeft als ondernemer al snel met veel partijen te maken, zoals klanten, leveranciers en personeel. De kans op een conflict, en daarmee een juridisch geschil, is altijd aanwezig. Juridische bijstand kan behoorlijk in de papieren lopen en daar zit u niet op te wachten. Met een rechtsbijstandverzekering krijgt u hulp van onafhankelijke specialisten bij het nemen van de juridisch juiste beslissing. Dit artikel illustreert dit aan de hand van een praktijkvoorbeeld over ontslag op staande voet.

Peter Eumond is de trotse eigenaar van een administratiekantoor. Samen met vijf medewerkers doet hij de financiële en loonadministratie van zijn klanten. De laatste tijd klagen sommige klanten regelmatig over Daan, een van zijn medewerkers. Daan komt zijn afspraken niet na, haalt deadlines niet, is nors en soms zelfs onbeleefd. Op een dag hoort Peter zelf hoe Daan de fout ingaat. Daan is ronduit onbeschoft tegen een klant die vraagt of de stukken voor een nieuwe bedrijfslening al klaar zijn. Hij zegt letterlijk dat de klant niet moet denken dat hij koning is en dat er nog drie wachtenden vóór hem zijn. Voor Peter is de maat vol. Hij roept Daan bij zich en ontslaat hem op staande voet. Zonder wat te zeggen, pakt Daan zijn spullen en vertrekt.

Ontslag onrechtmatig?

Twee dagen later ontvangt Peter een aangetekende brief van de advocaat van Daan. Daarin staat dat het ontslag onrechtmatig is. Daan stelt zich beschikbaar om weer aan het werk te gaan en maakt aanspraak op doorbetaling van zijn salaris. Peter weet eerst niet wat hij met deze brief aan moet. Dan realiseert hij zich dat hij een rechtsbijstandverzekering heeft afgesloten. Hij meldt de zaak aan. De juriste van de rechtsbijstandverzekeraar neemt direct contact op met Peter. Zij zegt dat het ontslag op staande voet niet houdbaar is. Het staat wel vast dat Daan tegen de klant erg onvriendelijk en bijna onbeschoft was. Dit is echter onvoldoende om hem op staande voet te kunnen ontslaan. Peter moet dus met iets beters komen, anders zit hij met extra loonkosten voor een werknemer die niet meer werkt.

Ontslag of een tweede kans?

De juriste bespreekt de verschillende mogelijkheden. Peter kan overwegen om Daan een tweede kans te geven. Zij adviseert om dan goed bij te houden hoe Daan zich voortaan gedraagt (dossieropbouw).

Een andere mogelijkheid is om ontslag aan te vragen bij het UWV op grond van een verstoorde arbeidsrelatie. Peter moet dan wel kunnen aantonen dat:

- er daadwerkelijk sprake is van een verstoring;
- deze verstoring ernstig en duurzaam is;
- en dat herstel van de relatie niet meer mogelijk is.

De juriste denkt dat aan deze voorwaarden nog niet is voldaan. Zij adviseert daarom om Daan weer aan het werk te laten gaan en elk incident in het personeelsdossier te vermelden. Peter neemt dit advies over.

Daan heeft snode plannen

Na drie maanden gaat Daan echter weer de fout in. Deze keer dient de juriste met succes een ontslagverzoek in bij het werkbedrijf van het UWV. Gelukkig legt Daan zich erbij neer en vraagt hij geen ontslagvergoeding aan via de kantonrechter. Daan heeft namelijk grote plannen. Hij begint een eigen administratiekantoor niet ver bij Peter vandaan. Na enige tijd ontdekt Peter dat Daan achter zijn rug om zijn vaste klanten benadert en hen probeert over te halen om naar Daan over te stappen. Peter vraagt aan de juriste of dit mag. In de arbeidsovereenkomst van Daan was namelijk een relatiebeding opgenomen.

Wat vindt de rechter?

De juriste legt uit dat het relatiebeding geldt, tenzij Daan daardoor onevenredig zwaar wordt benadeeld. Zij denkt echter dat Peter sterk staat en een goede kans maakt om Daan met succes hierop aan te spreken. De juriste stuurt Daan een aangetekende brief en verzoekt hem om de klanten van Peter niet meer te benaderen. Daan legt dit verzoek naast zich neer en gaat gewoon door. De juriste bespreekt daarna met Peter dat een kort geding tot de mogelijkheden behoort. Zij kan hierin eisen dat Daan zich moet houden aan het relatiebeding. Peter gaat hiermee akkoord. De juriste start het kort geding. De rechter stelt Peter in het gelijk: Daan mag de klanten van Peter niet benaderen. Als hij dat toch doet moet hij een boete betalen.

Geen extra kosten

Gelukkig gaat Daan hiermee akkoord en hoeft er niet verder geprocedeerd te worden. De kosten die gemaakt zijn voor het voeren van de procedure hoeft Peter niet te betalen. Die worden betaald door zijn rechtsbijstandverzekeraar.

 

 

Nieuws

  • Werkgeversaansprakelijkheid en goed werkgeverschap

    De afgelopen jaren is er veel jurisprudentie ontstaan over de klassieke werkg...

    Lees meer
  • Voorkomen is beter dan blussen!

    Brand kan voor grote problemen zorgen, ook als u goed verzekerd bent. Het voo...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Maatwerk

    Maatwerk

    Wij maken graag voor u inzichtelijk welke risico’s u het beste kunt afdekken. Zo bent u altijd op maat verzekerd!

    Neem contact op
  • Nieuwe auto?

    Nieuwe auto?

    Een nieuwe auto aangeschaft? Verzeker deze eenvoudig en snel via onze website of neem contact met ons op.

    Neem contact op
  • Wagenpark

    Wagenpark

    Uw hele wagenpark goed verzekeren tegen een scherpe premie? Neem contact met ons op voor een advies op maat.

    Neem contact op
  • Bedrijfsactiviteiten

    Bedrijfsactiviteiten

    Heeft u problemen met het verzekeren van uw bedrijfsactiviteiten? Het is onze uitdaging om deze af te dekken.

    Neem contact op

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.